onsdag 5 januari 2011

SANNINGEN OM MASCARA! - ALLT DU BEHÖVER VETA!


Okej, de är en massa snack hela tiden & folk verkar fullkomligt ha tappat sitt förnuft!
Jag är en person som tror att i grund & botten så är ingen människa dum eller korkad!
Men dagens samhälle är uppbyggt så att människor inte ska "behöva" tänka själva!
Människor har blivit "psykiskt" lata.
Nu gör jag mitt bästa för att sätta stop för detta när de kommer till makeup!
Jag tycker de är förbannat synd att typ alla tjejer (& killar men de är ett annat inlägg) nedvärderar sig själva hela tiden igenom att använda andras åsikter & inte tänka själva!
YOU ARE NOT STUPID - YOU ONLY HAVE TO USE IT!
Jag tror Dig!
Låt oss prata mascara.
This is how..


Här & nu tänker jag slå hål på alla myter.
Du kan, efter att ha läst detta inlägg,
fullkomligt skita i allt annat du hör!
För de första:
När du hör på TV att dina fransar blir 300% längre,
inser du intehur långa de skulle vara???
De blir inte ens 100% längre!
Såhär är det.
Alla människor är olika.
& precis som att vi alla har olika typer av hår på huvudet har vi oxå olika typer av hår i bryn & fransar.
Själv har jag väldigt många,tunna, fina hårstrån på huvudet & mina fransar är likadana.
Jag har långa fransar av naturen & de är väldigt tunna.
Detta innebär att jag istället har fler fransar än någon med tex tjocka fransar.
Logisk nog betyder detta att den mascaran som passar mig är inte idealisk för den med tjocka korta fransar.
Logisk eller hur!?
Så när de i tex VeckoRevyn skriver:
"Denna mascaran va grymt bra i vårat test!
Om du vill ha långa fransar borde du köpa den!",
tänk EN GÅNG TILL!
Mascaran är "olika bra" beroende på din utgångspunkt!
Hur resultatet blir beror lika mycket på dig som på mascaran.
I reklamerna på TV & i tidningar ljuger det ALLTID.
Jo de är sant.
Tyvärr!
Detta gör de UTAN undantag!
I varje annons har de lösögonfransar, de retuscherar
& de är ytterst sällan som de fokuserar många sekunder på just fransarna.
I reklamen vill de förmedla en känsla.
De vill att du ska mötas av känsla & känna "wow!, sådär vill jag med vara"
& det gör i sin tur att du går & köper mascaran (eller annat smink).
De hela sker hos dig undermedvetet.
Reklamfolk vet detta.
Nästa gång du ser en mascarareklamen på TV,
fokusera på hur många gånger de visar just fransarna så kommer du förstå vad jag menar.


En annan grej som du bör veta som konsument
är att större borste INTE betyder större resultat!
Som mycket annat stort är detta bara falsk marknadsföring (sorry guys)
& resultatet hänger istället på hur du använder den!
Borsten alltså!
Inget annat :)
På TV försöker de ofta få kunderna att tro att du får mer volym av en större mascara borste.
Detta är helt fel!
Istället betalar du för mer plast & världen blir ännu mindre grön..
Volymen på dina fransar hänger på formulan i mascaran & enklaste knepet för mycket volym är att måla flera lager!
OBS!
DETTA ÄR EN VARNING TILL ALLA FJORTISAR & ALLA ANDRA MED
SNUS-MASCARA-SYNDROM!
Flera lager betyder INTE korniga,tjocka, klumpiga fransar som bryts av av all tyngd!!!!!!!
Då har du målat för många lager & din mascara är för gammal!
Bästa sättet är att måla ett lager & sedan måla nästa lager innan de första har torkat!
På så sätt får du mindre klumpar.
Om du vill ha ett mjukare naturligare resultat, prova brun mascara.


För bästa resultat bör alla,
OAVSETT franstyp,
göra enligt följande.
Börja med att böja dina fransar med en ögonfransböjare längst in vid fransens rot.
Håll i 5 sek.
Böj sedan på fransens mitt. Håll i 5 sek.
Böj sedan längst ut på fransens tipp. Håll i några sekunder.
Fransarna ska alltid peka uppåt
(inte rakt fram eller snett uppåt som de gör om du bara böjer en gång)
för bästa längdeffekt!
Applicera sedan mascara med långa drag.
Börja längst fram, närmast näsan
& arbeta dig neråt till fransarna närmast örat.
Ha inte för mycket pigment/mascara på borsten.
När du drar ut mascaran ifrån hylsan, dra av hälften!
Pumpa ALDRIG i mascaran,
då kommer de in luft i mascaran & den torkar inne i hylsan.
Du kan, om mascaran nästan är slut,
försiktigt snurra på borsten i hylsan för att få upp mer på borsten.
Kom ihåg att mascaran ska bytas ut ofta.
Det är den sminkprodukt som bör bytas ut oftast av alla.
Detta beror bland annat på att du ska hålla borta bakterier då du jobbar så nära dina ögon.


Mina två mascarafavoriter just nu.
Passar mina långa, tunna fransar perfekt!
Ovan är Maybellines The Falsies Mascara.
Nedan är Helena Rubensteins bästsäljare Lash Queen.


Förut var Maybellines mascara GREAT LASH världens mest sålda mascara.
Känd för att faktiskt passa alla & för att vara grymt snygg med sin rosa hylsa & gröna kork.
Men efter att Loréal köpte upp Maybelline
(& alla sina andra konkurrenter)
bytte de formula & den va inte längre lika bra!
Idag sägs Lancomes Hypnose vara världens mest sålda mascara
(reklambilden ovan).



Vad ska du då göra om du tex har korta fransar & ingen mascara ger dig wow-effekt?
Well, som jag alltid säger.
Det finns en lösning på allt!
Först & främst,
gå utan mascara så mycket som du kan.
Sov ALDRIG med mascara.
Detta även för att skydda dina ögon & slemhinnor
ifrån alla bakterier du samlat på dig under dagen!
Det finns flera märken som har kommit med såkallad "ögonfransnäring"
vilket sägs stärka dina fransar & göra dem längre.
Jag rekommenderar No 1 Purity Cleansing Balm ifrån hudvårdsmärket REN.
Det är en biologisk rengöringsprodukt för ansiktet som även ger dina fransar & bryn en inpackning.
Annars är produkten RevitaLash en storsäljare som sägs verkligen fungera!
Jag har själv inte provat den ännu men ska göra detta & komma med rapport.
Du hittar den på www.eleven.se


Sedan kan du alltid köpa dig lösögonfransar.
Många tycker att de är kluriga att sätta på men de bästa & snyggaste (i 9 fall av 10)
är att köpa singel-fransar.
De ser mer naturligt ut & man slipper se en kant vid din kajal om du är nybörjare.
Jag känner massa transor som är allt annat än nybörjare (på alla plan..ehm)
& de ser totally FAB ut i sina hela lösögonfransar med glitter & glam!
Övning ger som bekant färdighet.
Men va försiktig med limmet!
Köp genomskinligt ögonfranslim hos samma återförsäljare som säljer fransar.
För dig som vill ha en permanent look av övernaturligt långa fransar finns ögonfransförlängning.
Personligen så tycker jag att de är ganska dyrt för något som bara sitter i ca 5 veckor,
men jag inte heller testat det ännu.
Du kan se på bilden nedan hur de blir.


Min grej är att färga fransarna.
Jag färgar mina svarta, böjer dem & tar på lite ögonfransserum
så att de får stadga sen är jag redo.
Jag ser sminkad ut utan att vara de!
Om du ska färga fransarna använd bara sån färg som är till för just fransar
& helst inte billiga märken som tex Depend.
De är inte speciellt bra!
Jag använder själv märket Refectocils fransfärg i nyansen blåsvart till mina fransar.

Sådär,
nu har jag berättat de mesta om flirtiga fransar.
Om ni undrar nått är de bara att kommentera eller skicka iväg ett mail!
Flirta flitigt! ;)

3 kommentarer:

  1. Hej jag har två frågor.
    Vart kan man köpa den där bilogiska rengöringsprodukten? u know..no 1 purity cleansing Balm? Min andra fråga är - du som makeup artist prövar nya produkter hela tiden. Tror du på Revitallash? asså sådana ''mirakel produkter''?? Vet att du inte har använt den men hoppas att du besvarar ändå
    Thank you

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Gissar att du menar hudvårdsmärket REN, de finns tex att köpa på Åhlens, NK eller på nätet tex eleven.se eller deras egna hemsida http://www.renskincare.com/

    När de kommer till såkallade "mirakelprodukter" är de mycket som handlar om marknadsföring. Många produkter är absolut inte så bra som de verkar. Men sen finns de det få produkter som på riktigt gör mirakel, Revitalash är en av dem! Mina fransar har alltid varit lång men efter någon månad med Revitalash gick mina fransar upp till ögonbrynet! Jag har skrivit en artikel om den här på bloggen, provade den efter att inlägget här ovan skrevs, här har du inlägget: http://uriellashowroom.blogspot.com/2011/03/revitalash-sant-eller-falskt.html

    Lycka till! :)

    SvaraRadera